lördag, mars 21, 2020

Filmtips i dessa "social distancing" tider

Ni som känner mig personligen vet att jag absolut inte är någon filmfan.

Typ 99,99% av alla filmer är jag överhuvudtaget inte intresserad av (de flesta har alldeles för mycket våld, action, spänning, dålig dialog, klischéer, människor och på tok för lite alver och vida-svepande-landskap-till-bra-musik).
Det fåtal filmer jag däremot tycker om kan jag sätta på oändlig repeat och ändå hitta nya små detaljer även vid X:te (eller XY:te!) gången.
Någon gång kanske jag gör en egen film :P - 3 timmar vida svepande landskap och vattendrag och skogar utan människor eller dialog och bara bra musik och stjärnhimlar typ ;) 

Den här nya Emma-filmen regisserad av Autumn de Wilde älskar jag.
Den har nu blivit min absoluta favoritfilm alla kategorier - och jag är nu inne på 5:e ondemand-gången (ovanpå att jag hann med den tre gånger på bio innan jag fick ge upp biobesök pga riskkategorier).

Hittade idag faktiskt en mycket rolig liten detalj - extrapoäng till dem som hittar det själva :) - det finns referenser till både "Pride" och "Prejudice" i filmen :)

Kostymerna!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Scenerna!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Naturscenerna!!!!!!!!!!!
Musiken!!!!!!!!!!!!!!
Flytet i filmen - känslan av alla dansar sig igenom ett slags dockskåp eller att hela samhället är del av någon slags intrikat dans är toppen!
Och alla så oerhört spot-on skådespelare i hela ensemblen.  !!!!!!!!!!!!!
Dialogen!!!!!!!!! (så oerhört mycket är antingen direkt från boken eller mycket smart omsatt på annat sätt men kan ändå hittas på ett eller annat sätt i boken - de få ändringarna hade jag inga problem med! Och då  har jag ändå läst Jane Austen sen jag var ungefär 17-18 och upptäckte hennes verk när jag ändå hämtade och läste JRR Tolkiens verk på British Council Library i Wien på 80-talet). 

Visst, det kanske hjälper i första tredjedelen av filmen att man har lite bakgrundskunskap med alla personer som introduceras,men jag tror inte det är nödvändigt för att ändå få 2 timmars "pure bliss" och 2 timmar utan att behöva tänka på katastrofen i världen. Fast en liten detalj kan en få att tänka på det ändå :)

https://twitter.com/Drunk_Austen/status/1241175891121549312

Eftersom jag undviker allt vad gäller ens antydan till thriller, skräck och horror har jag inga som helst problem med internatsflickorna och deras röda kappor - blir snarare påmind om den tyska flickbocken "Der Trotzkopf" (från 1885) där internetsflickorna också de gick och promenerade flera timmar varje dag i snörräta två-åt-gången-rader!

Hyr filmen på de video-on-demand-tjänster som har den nu (t ex Viaplay och SF Anytime)  om ni behöver komma bort lite från Coronavirus och vår trista verklighet! ca 190 kr för 48 timmars obegränsat tittade på t ex SF Anytime :) !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

:)

//snart blir det omgång 6 :) har bara 48 timmar på mig för den här första hyresomgången av filmen :)

Jag hoppas DESPERAT att vi kommer få en Coffe-table book av den här filmen!!!!!!!!!!!!!!

P.S. Bästa twitterkommentaren annars (iaf för en twitterlös som bara kan läsa öppna kommentarer) "Mrs Elton = Regency Lady Gaga"



Inga kommentarer: