Man behandlar inte sina kunder - i detta fall tillika ägare! - på det här sättet!
Att med drygt en månads varsel hota
med att betalkort spärras - i semestertider dessutom! - bara för att
många inte har den tekniska utrustningen som krävs för att den lösning ett företag har valt för att
lösa ett administrativt problem ska fungera - och därmed ta ifrån en rätt stor del av ägarna/kunderna möjligheterna att handla livsnödigt och överlevnadsnödvändigt - så GÖR MAN INTE!
Av alla tekniska och otekniska!
lösningar som finns på problemet att få in svar de anser sig behöva har
de valt den mest kostnadskrävande och minst plattformsoberoende ...
Att
KRÄVA att man har en svindyr dator med svindyrt operativsystem (då
BankID bara går att köra på en hyfsat modern dator med antingen det
proprietära Windows-operativsystemet från Microsoft eller det ännu mer
inlåsta och ännu mer proprietära Mac-operativsystemet från Apple) är i
sig redan ett problem. Linux är gratis ... Linux går att köra på tämligen urgammal hårdvara så billga begagnade datorer duger gott. Så ALLT är jämförelsevis dyrt
här! Men stödet för Linux vad gäller BankID har tagits bort ...
Hur många äldre eller personer kring fattigdomsgränsen har råd att köpa splitterny dator eller annan utrustning? Hur många äldre har utbildning för det och klarar av att hantera nyare datorer? Hur många synsvaga kan hantera små plattor, smartphones eller liknande?
VÄRRE är det andra alternativet - Mobilt BankID.
De
KAN INTE förutsätta att "alla" frivilligt går omkring med en svindyr
pryl (Mobilt BankID kommer sluta fungera på många äldre modeller av
smartphones snart!) som läcker data om personen som ett såll - mestadels
läcks datan till mer eller mindre skumma företag vars servrar står i
USA och där data handlas till högstbjudande.
Brottslingar
förses ibland med elektronisk fotboja - men det är en form av
bestraffning! Vad har vi vanliga medborgare förbrutit för att det
plötsligt ska vara förutsatt att alla (måste) gå omkring med en sak
VÄRRE än en sådan? En pryl som lagrar och skickar data om varje steg du
tar, varje meddelande du skickar och tar emot, varje bild du tar, varje -
listan kan göras LÅNG om man vet lite för mycket ... Värre då datat
till stor del hamnar i USA ...
Stödet
för att kunna köra den där appen i ett virtuellt system ovanpå ett
system man LITAR på och där man med noga utformade brandväggsregler kan
styra bort det värsta dataläckaget och som framförallt INTE har GPS-Tracking - det stödet tog BankID bort det med!
Förutom den senaste tidens skandaler där BankID är del av boven i dramat. Googla - det blir säkert fler!
Det finns andra sätt att lösa problemet!!!!!!!!!!!!
Från
att skicka ut pappersutskick att fylla i och returnera (den mängd
reklam de skickar ut visar att de har råd!) - till - om det nu måste
vara datorbaserat - konto med lösenord eller
lösenord-tvåfaktorautentisering till att öppna för samtliga typer av
e-legitimation- inte enbart BankID - lösningarna är många, om man bara
VILL!
Räcker tvåfaktorautentisering för att bekräfta köp på internet borde det väl räcka för att fylla i ett webbformulär!!! Att fylla i ett webbformulär kräver troligen ingen speciellt avancerad dator ... För tvåfaktorautentisering räcker det med en garanterat internetfri ring&sms-mobil ...
Synd och skam att ett sådant företag med bra Grön Profil beter sig så svinaktigt, nonchalant, arrogant och DISKRIMINERANDE.
LÄMNA COOP! NU!
Jag
kommer iaf göra det efter sommaren. Och tvinga dem med stöd av GDPR att
radera samtliga mina personuppgifter då jag återkallar mitt samtycke
till att ett sådant skurkföretag behandlar dem.
"spärra
kortet men medlemskapet är kvar" - jag är fan inte intresserad av något
medlemskap eller att bidra med en enda krona mer efter sommaren till
ett sådant företag som beter sig så här ...
//arg helgonblomma
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar