fredag, februari 25, 2011

Tankar om TV ...

För egen del har jag valt bort *allt* vad stenålders envägskommunikation i form av "tv" heter.

Jag är INTE INTRESSERAD av att vid en viss exakt tidpunkt som någon annan bestämmer under en viss bestämd tidslängd som någon annan bestämmer bli *passivt* matad av en ström bilder som någon annan valt ut och passivt tvingas lyssna till någon oerhört -l--å--n--g--s--a--m--t-- mässande röst till bilderna

när det är SÅ OÄNDLIGT mycket mer givande och snabbare och kreativare och utvecklande och lärande etc etc etc att t ex
* när jag själv vill, hur länge jag själv vill och var jag själv vill!
* debattera med folk i realtid (ja, även "vanligt folk" direkt i drabbade eller intressanta länder - oftast kan de ändå ge en mycket mer ingående, icke tidsbegränsad, målande bild av livet och händelsen än en ditrest journalist som ska försöka få in sin information i en viss bestämd tidsperiod!),
* diskutera med "vanligt folk" i forum om händelser och ideer
* läsa "vanligt folks" tankar på bloggar, på twitter, i forum etc ...
* jämföra minst 5-6 källor SAMTIDIGT (i samma webbläsare/olika tidningar/etc)
* skapa mig mina egna bilder i mitt huvud utifrån det jag läser (och jag läser mycket mycket mycket snabbare än någon någonsin kommer mässa!)
* gå direkt till experter eller insatta personer och maila, chatta, läsa om jag vill veta något eller mer specifikt inom ett område ...
etc etc etc ... listan kan göras lång ...

Det fåtal filmer jag ens vill se köper eller hyr jag ...
Och *väljer* helt själv *att* jag vill lägga pengar och tid på dem och när och hur jag ser dem ... (oftast är böckerna ändå oändligt överlägsna) ...

En LÅG "skatt" (jag lägger mig inte i om det kallas skatt eller avgift eller vad-fan-som-helst bara det dras ungefär så som begravningsavgiften mycket väl verkar kunna dras på skattsedeln) som ALLA skattebetalare måste betala kan jag tänka mig att betala för något man som konsument -inte ska kunna välja bort-, men jag är INTE beredd att betala över 2000 kr om året för något jag INTE VILL HA ATT GÖRA MED!

En sådan "skatt" skulle kunna bli *mycket* lägre än deras nuvarande skyhöga avgift om man
a) skrotade övervakningssystemet med deras snokande "privatdetektiver" och alla som sysslar med att ringa runt och jaga människor
b) bantade ned hela PS-verksamheten till det som absolut behövs i fråga om samhällsgranskning, katastrofkanal, vad-det-nu-än-är-ni-tycker-är-så-absolut-samhällsviktigt-att-man-inte-ska-kunna-välja-bort-det och
c) lade HELA RESTEN av verksamheten i någon annan konstruktion som de som VILL titta på SJÄLVA VÄLJER ATT BETALA FÖR (allt flams, trams, sport, barnprogram, underhållning etc) ...

Det är *ytterst* orättvist att pracka på alla låginkomsttagare (bl a studenter, arbetslösa, pensionärer, ensamstående föräldrar etc) en skyhög avgift bara för att de råkar ha en eller annan pryl som kan behandla tcp/ip-paket ...

Som generell princip anser jag att man som konsument skall kunna VÄLJA VAD MAN BETALAR FÖR, inte bli påprackad något man aldrig bett om och få hem BLUFF-fakturor på flera tusen om året för - från ett företagskonglomerat där delar anser sig ha rätten att åka runt och snoka i folks privatliv, tar sig rätten att kontrollera vem som bor ihop med vem och hur förhållanden ser ut etc etc etc.

//Helgonblommas åsikt i frågan ...

Inga kommentarer: